سرفصل دوره کاربردی “روش تحقیق در شهرسازی”

یکی از چالش­‌های اصلی دانشجویان یادگیری و تسلط بر روش تحقیق و فرآیند یک تحقیق علمی به ویژه در امر مقاله و پایان­‌نامه­ نویسی است. این مهم به ویژه در مورد دانشجویان شهرسازی به دلیل کمبود منابع تخصصی و روش تحقیق کاربردی در شهرسازی خود را بارزتر نمایان نموده و غالب فعالیت­های پژوهشی در این رشته از نظر روش تحقیق با مشکلات عدیده­‌ای مواجه است. این دوره سعی بر آن دارد تا روش تحقیق کاربردی در شهرسازی به همراه مثال­های مرتبط و مستخرج از مقالات و پایان­‌نامه­‌های این رشته را به مخاطب منتقل نماید.

سرفصل کارگاه

1- رویکردهای تحقیق کیفی

– اهداف کلی (ویژگیهای پژوهشی موردی، اهداف پژوهشهای موردی، برنامه‌­ریزی یک پژوهش موردی، صورت‌بندی مساله پژوهشی، انتخاب مورد و مسائل اخلاقی)

– جمع­‌آوری داده‌­های پژوهشی موردی (تحلیل داده‌­ها هنگام گرد­آوری  و پایان دادن به گردآوری داده‌­ها )

– تجزیه و تحلیل داده‌­های پژوهشی موردی (تحلیل تفسیری، تحلیل ساختاری و تحلیل تأملی یا فکری)

– اعتبار و پایایی یافته‌­های پژوهش موردی

– قابلیت تعمیم­‌پذیری یافته­‌های پژوهش موردی

– گزارش پژوهش موردی (قطعی کردن تعریف مورد، گزارش تأملی یا فکری و گزارش تحلیلی)

 

2- سنتهای پژوهش کیفی

– اهداف

– ارزش سنتهای پژوهش کیفی

– تحقیق در مورد تجربه زیته (روانشناسی  شناختی، پژوهش پدیدارشناختی، پدیدارنگاری و پژوهش در مورد تاریخچه زندگی)

– تحقیق در مورد جامعه و فرهنگ (قوم نگاری، مطالعات فرهنگی و روش‌­شناسی قومی)

– تحقیق در مورد زبان و ارتباط (دیدگاه هرمونوتیک، نشانه­شناسی و ساختارگرایی)

نظر بدهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *