مهارت در اسکیس طراحی شهری - درباره آزمون عملی اسکیس طراحی شهری

همانطور که می‌دانیم طراحی شهری هنری است برای خلق مکان‌های فعال، پویا و خاطره‌انگیز. مکان‌هایی که در آن، معنا نهفته است. برای موفقیت در آزمون اسکیس طراحی شهری باید بیاموزیم صرف توجه به ویژگی‌های کالبدی یک فضا، نمی‌توان فضایی درخور حضور مردم ایجاد کرد. به همین منظور، در مقاله ی زیر نوشته پانته آ علی پور ، به طور کامل به روش های کسب مهارت در اسکیس طراحی شهری و توضیحات درباره آزمون عملی اسکیس طراحی شهری می پردازیم. با توضیحات بیشتر پیرامون اسکیس طراحی شهری شهرسازان همراه ما باشید :

 

مهارت در اسکیس طراحی شهری – درباره آزمون عملی اسکیس طراحی شهری شهرسازان

 

«طراحی شهری با عرصه‌های عمومی سروکار دارد»، «طراحی شهری، طراحی فضای بین ساختمان‌هاست»، «هر فضای شهری باید دربرگیرنده‌ی کیفیت‌های فضایی خاص خود باشد.» شاید بارها و بارها این تعاریف از طراحی شهری را از کتب مختلف خوانده‌ایم. هدف از اسکیس طراحی شهری آشنا شدن با نحوه‌ی کاربست این مفاهیم در طراحی و عمل است.

 

همانطور که می‌دانیم طراحی شهری هنری است برای خلق مکان‌های فعال، پویا و خاطره‌انگیز. مکان‌هایی که در آن، معنا نهفته است. مکان‌هایی که با زندگی روزمره‌ی ما گره خورده است. مکان‌هایی چون خیابان، میدان، بافت قدیمی، بافت فرسوده، محله و بافت جدید، نمای شهری، ورودی و.. که موضوعات طراحی شهری را در بر می‌گیرند، در مقیاس‌های مختلف از سطح شهری تا سطح جزئیات شهری تعریف می‌شوند و می‌توانند مورد پرسش اسکیس طراحی شهری قرار گیرد. ما در برخورد با هر یک از این موضوعات، با مقوله‌های مختلفی روبه‌رو خواهیم بود. با کالبد و نمای آن، کاربری و فعالیت فضایی، تعلق خاطر شهروندان و تصاویر ذهنی نقش بسته در ذهنشان، نوع و نحوه پراکنش پوشش گیاهی، فرم و چیدمان مبلمان، کفپوش و… که لزوم پرداختن به این موارد را در تمرینات موضعی نشان می‌دهد.

 

در آزمون عملی اسکیس طراحی شهری شهرسازان ، ابزار ارائه کانسپتِ ذهنیِ هر فرد، ترسیم و طراحی می‌باشد

 

برای موفقیت در آزمون اسکیس طراحی شهری باید بیاموزیم ِصرف توجه به ویژگی‌های کالبدی یک فضا، نمی‌توان فضایی درخور حضور مردم ایجاد کرد. هر فضا با برخورداری از کیفیت‌های مطلوب فضایی مخصوص به خود، با توجه به کارکرد و مقیاس عملکردی‌اش، باید برای طراحی آماده‌سازی شود. هر فضا در بسترش، همخوان با هویت و زمینه‌اش، هماهنگ با دسترسی‌ها و کاربری‌های اطرافش و همسو با اهداف طرح باالدست )که در آزمون اسکیس منظور همان هدفی است که درصورت سوال از ما می‌خواهند ( تعریف می‌شود. معمولا در بطن هر سوال یک نکته‌ی اصلی نهفته است که مد نظر طراح سوال می‌باشد. هر فرد می‌تواند برداشت‌های مختلف شخصی خود را نیز از سوال و معضل اصلی آن داشته باشد و یافتن مسئله‌ی اصلی، منوط به حل تمرینات متعدد، متنوع و مداوم خواهد بود.

 

باید بگویم مهمترین عامل در ارائه اسکیس‌های موفق، علاق هی توأم با تلاش، پشتکار و تمرین مداوم است

 

در ادامه مقاله مهارت در اسکیس طراحی شهری شهرسازان
، در آزمون عملی اسکیس طراحی شهری، ابزار ارائه کانسپتِ ذهنیِ هر فرد، ترسیم و طراحی می‌باشد که بر حسب مهارت در نوع ترسیم می‌توانیم محتوا و مفاهیم فکری خالقانه‌ی خود را با کیفیتی بهتر و جذابیتی خاص به تصویر بکشیم. طراحی دست آزاد شامل ترسیم عالئم، پرسناژ، مبلمان شهری، انواع پوشش گیاهی، کشیدن گرافیک‌های مرتبط با موضوع، پرسپکتیو و راندو، ابزاری مناسب جهت تمرین و بدست آوردن مهارت‌های اولیه‌ی طراحیست. برخی داوطلبان نداشتن استعداد در طراحی دستی را عنوان می‌کنند.

 

بارها و بارها این تعاریف از طراحی شهری را از کتب مختلف خوانده‌ایم؛ هدف از اسکیس طراحی شهری آشنا شدن با نحوه‌ی کاربست این مفاهیم در طراحی و عمل است…

 

در جواب باید بگویم مهمترین عامل در ارائه اسکیس‌های موفق، علاق هی توأم با تلاش، پشتکار و تمرین مداوم است که میتواند بخش اعظمی از کمبودها را جبران نموده و در پرورش طراحی دست آزاد بسیار تأثیرگذار باشد. سابقه ی برگزاری کنکور کارشناسی ارشد طراحی شهری به صورت دو مرحله ای به یک دهه نمیرسد. اوایل یک مسئله طراحی شهری به داوطلبان داده می شد که باید در دو شیت 50 * 70 با هر وسیله ترسیمی، اسکیسهای لازم زده می شد و محدودیت استفاده از رنگ وجود نداشت.

 

 

طی سالهای 88 تا 91 ، داوطلبان به دلیل رویارویی با چندین مسئله و درگیری ذهنی برای برخورد مناسب با هر یک و طراحی بهینه، با کمبود وقت مواجه می شدند؛ اما….

 

به ادامه مقاله مهارت در اسکیس طراحی شهری بپردازیم ؛ در سال 88 فرمت سوالات و نحوه ی انجام کار به طور کامل دگرگون شد و به قطع A3 و سیاه و سفید تغییر یافت که تا کنون این روندادامه دارد. شاید دلیل حذف رنگ، سنجش عادلان ه دانست هها وقدرت بیان تصویری داوطلبان به دور از تأثیر رنگ بر سلیقه ی شخصی مصحّح باشد و همچنین کمک به افرادی که تواناییخرید ابزار رنگی را ندارند و عدم تبعیض بین شرکت کنندگان در کل کشور. در سال 88 ، 5 برگ A3 داده شد که هر برگ حاوی سوالی جداگانه بصورت طرحهای موضعی همراه اطلاعات تصویریو نوشتاری که تا حدودی معرف فضا و حال وهوای آن باشد و یا استفاده از مفاهیم پایه و خلاقیتی بود و داوطلب ملزوم به پاسخگویی به هر سوال فقط در همان برگ و زیر سوال بود. از این رو موارد خواسته شده جزئی تر مورد بررسی قرار گرفت و توجه به خلاقیت در طراحی و تأکید بر فرآیند رو به محصولِ طراحی، مورد قضاوت قرار گرفت. این روند تا سال 91 ادامه داشت و تنها تعداد شیت ها بین 3 تا 5 شیت و زمان پاسخگویی بین 3 یا 4 ساعت، متغیر بود. نظر به اینکه طی سالهای 88 تا 91 ، داوطلبان به دلیل رویارویی با چندین مسئله و درگیری ذهنی برای برخورد مناسب با هر یک و طراحی بهینه، با کمبود وقت مواجه می شدند، برخی قدرت پاسخگویی به تمام سوالات و پرکردن شی تها را در این زمان اندک نداشتند. این امر منجر شد تا در سال 92 تنها به یک سوال اکتفا شود. یک برگ A4 حاوی سوال به همراه دفترچه ای حاوی 5 برگ 3 عدد A3 صفحه اصلی و 2 صفحه پیش نویس داده شد و زمان پاسخگویی 3 ساعت اعلام شد.

 

مدیریت زمان در کنکور با توجه به زمان اندک آن بسیار مهم است.

 

مدیریت زمان در کنکور با توجه به زمان اندک آن بسیار مهم است. بالابردن سرعت عمل طراحی در مواجهه با مسائل مختلف شهرسازی به صورت ذهنی، می تواند سرعت شیت بندی درست و خلاقانه را افزایش دهد. پس اگر حدود 4 ماه بین مرحله اول و دوم اسکیس فاصله در نظر بگیریم، توصیه من این است که دو ماه و نیم ابتدایی را با آرامش به بالا بردن مهارتهای دست و ارتقاء معلومات شهرسازی در مباحث مختلف بگذرانید و یک ماه و نیم آخر را به بستن شیت روی زمان مشخص، اختصاص داده و برای تمرین، شرایطی مشابه کنکور برای خود مهیا کنید. معمولاً نتایج مرحله اول کنکورِ بهمن ماه، در اواخر اردیبهشت ماه سال بعد اعلام می شود و داوطلبان در صورت مجاز شدن، قادر به انتخاب دانشگاههای مورد علاقه ی خود و شرکت در آزمون مرحله دوم در تیر ماه خواهند بود. نحوه ی درصددهی و نتایج دانشجویان پذیرفته شده در شهریور ماه اعلام می شود. آزمون عملی مرحله ی دوم برای داوطلبانی که نتوانسته اند به دلایل مختلفی دانسته های خود را در کنکور 4 گزینه ایِ مرحله اول پیاده کنند، بسیار بسیار مفید است.

 

 

چه بسیار رتبه های تک رقمی و دو رقمی که متأسفانه در آزمون مرحله دوم حذف شدند….

 

به عنوان مثال آزمون عملی اسکیس طراحی شهری 90 ، رتبه ی 158 را به 8 ارتقاء داد. همچنین رتبه های 435 ، 389 ، 360 و 289 که با درصد بالای 80 در دانشگاههای سراسری تهران پذیرفته شدند. و چه بسیار رتبه های تک رقمی و دو رقمی که متأسفانه در آزمون مرحله دوم حذف شدند. تجربه ی تدریس اسکیس طراحی شهری این امر را بر من ثابت کرده است که داشتن صرفاً دست قوی یا بالا بودن سطح علمی، تضمینی برای موفقیت در آزمون اسکیس نیست، بلکه اصولی همچون یکپارچگی ایده و عمل و تلفیق دانسته های طراحی در کنار طراحی سنجیده، ملاک وزن دهی به شیت ها خواهد بود. شی تبندی و ارائه ی طراحی زیبا در صورتی امتیازآور است که به مسئله مورد نظر و ایراد اصلی سوال در کانسپت پیشنهادی جوابگو باشیم. پاسخ به سوال به صورت فرآیندی و مرحله به مرحله حائز اهمیت فراوان می باشد.

 

موفقیت در آزمون اسکیس طراحی شهری مستلزم دو شرط اصلی و ضروری است…؛

 

پرداختن بیش از حد به یک مرحله از فرآیند و نادیده گرفتن مراحل دیگر به طرح مناسب نمی انجامد. هماهنگی و تطابق بین مبانی نظری و طرح پیشنهادی، پیاده کردن اصول عام طراحی در طرح و بومی سازی آن، یافتن معضل اصلی مورد سوال و حل درست و خلاقانه مسئله، مفهوم سازی ایده ی کلی طرح با گرافیکهای ساده و نمایش طرح نهایی در قالب پرسپکتیو پرنده، پرسپکتیو ناظر و دیدهای پی در پی از فضای طراحی شده و معرفی طرح با پلان، نما و مقطع، به همراه پرزانته قوی و خوانا، راهگشا خواهد بود. در پایان می توان گفت موفقیت در آزمون اسکیس طراحی شهری مستلزم دو شرط اصلی و ضروری است. نخست اشاره مستقیم به نکاتی که احتمالاً مد نظر طراح سوال و مصحّح می باشد و طی کردن فرآیند طراحی، و دیگری ارائه ی مناسب و مطلوب راه حل های سنجیده در قالب بیان تصویریِ قوی با شیت بندی خوانا.
به امید موفقیتتان در تمامی عرصه های علم و دانش.

 

بر روی بوم زندگی، هر چه که می خواهی بکش. زیبا
و زشتی پای توست.
تقدیر را باور نکن، تصویر اگر زیبا نبود، نقّاش خوبی
نیستی.
از نو دوباره رسم کن، تصویر را باور نکن…

 

 

گالری عکس مقاله:

 

 

 

 

 

 

 

 

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید