انواع نظریه در شهرسازی - shahrsazan

انواع نظریه در شهرسازی

انواع نظریه ها در شهرسازی

جان لنگ: جان لنگ، معمار و شهرساز امریکایی است. شهرت او بیشتر به خاطر پژوهش هایش در زمینه معماری و طراحی بر پایه الگوهای رفتاری انسان است.

ارائه یک فرانظریه برای دسته بندی نظریه ها؟ (جان لنگ)

لنگ در ارائه چهارچوب مفهومی خود از یک فرانظریه سود می جوید. پیش از او فالودی نظریه ها را به دو شیوه دسته بندی نموده بود: ماهوی- رویه ای و اثباتی- هنجاری، چارچوب پیشنهادی لنگ نیز از یک ماتريس ساده 2 در 2 تشکیل می شود که ستون های آن بیانگر سوگیری فلسفی و سطرهای آن نشان دهنده موضوع نظریه است:

نظریه جان لنگ- خانه شهرسازان ایران
  • نظریه­ های اثباتی، لنگ هدف نظریه‌های اثباتی را توانا ساختن افراد به بیرون کشیدن شمار زیادی نظریه تشریحی از یک نظریه توصیفی میداند و در این باره به موضوع “صرفه‌جویی اندیشه” اشاره می‌کند. لنگ یکی از دلایل افول اندیشه‌ها در حرفه طراحی شهری را نداشتن پایه‌های نظریه اثباتی تدوین شده می‌­داند.
  • نظریه­ های محتوایی، با پرداختن به چگونگی پدیده‌هایی که با آن سرو کار دارند، به توصیف و تحلیل کیفیت محیط، چگونگی کارکرد آن و توانایی‌های آن برای تامین نیازهای جسمانی و زیبایی شناختی مردم می­‌پردازد.
  • نظریه های رویه ای، از دیگر سو نظریه‌­های رویه­‌ای اثباتی با ماهیت شیوه عملی طراحی در رشته­ های طراحی محیطی سروکار دارند و معمولا به تبعین ماهیت تحلیل، ترکیب و شیوه‌­های ارزیابی در فرآیند طراحی می­‌پردازد.
  • نظریه­ های هنجاری، دیدگاه‌­های فلاسفه، سیاست­مداران و معماران درباره بایدها و نبایدهارا دربرمی­‌گیرد، نظریه­‌های هنجاری که بر پایه­‌های نظریه­‌های اثباتی ساخته می­‌شوند، درباره چگونگی کارکرد پدیده‌­ها مطرح می‌شوند و به درک خوب و بد پدیده‌­ها می‌­پردازد.

لنگ سپس به تبیین نقش علوم رفتاری در طراحی محیطی می­‌پردازد. به باور او علوم رفتاری با هدف اصلی بنیان نظریه اثباتی و با توصیف و تبیین پدیده‌­ها، می­‌تواند دانشی ایجاد کند، که پیشبینی الگوهای فعالیت و ارزش‌­ها را میسر سازد. لنگ بر این باور است که برای ساختن محیطی که بتواند نیازهای انسانی را برآورده سازد، نخست باید ماهیت مسائل طراحی را شناخت. مدلی که او برای نیازهای انسانی در نظر می‌­گیرد، همان مدل مازلو است، که لنگ آن را جامع­ترین مدل از سلسه مراتب نیازهای انسان می‌­خواند.

انواع شیوه طراحی از دیدگاه لنگ

لنگ با پافشاری بر ضرورت تدوین مدلی که نظریه های طراحی را سامان دهد و آن­ها را شفاف سازد، به تدوین پایه‌­های نظری(اثباتی و هنجاری) طراحی محیطی می­‌پردازد. او در این راستا و برای تدوین مدلی پایه در فرآیند طراحی مفاهیم موجود از شیوه­‌های طراحی را به سه دسته تقسیم می­‌کند:

1- شیوه طراحی به مانند فرآیند شهودی: در این رویکرد فرآیند طراحی، فرآیندی از تجزیه و تحلیل، ترکیب و ارزیابی در نظر گرفته شده و برای طراحی فرآیندهایی ذهنی قائل است که قابل فهم و ترکیب جهان شمول هستند.

2- شیوه طراحی به مانند فرایندی خردگرا: فرآیند طراحی مجموعه‌ای از کارهای مجرد به شمار آمده که در یک سامانه خطی پی در پی رخ میدهد و بر پایه آن هر چه مسائل با دقت بیشتری تحلیل شوند، دانش فراگیرتری بدست می‌آید. این نظریه‌ها بیشتر هنجاری هستند تا اثباتی مانند مدل پیشنهادی کریستوفر الکساندر که شیوه کاربردی طراحی را به دو گام اصلی “تجزیه و تحلیل” و “ترکیب” دسته بندی می‌کند.

 مشکل بنیادین این مدل ها آن است که از پرداختن به توانایی های انسان یا واقعیت های رابطه انسان محیط دوری گزیده‌­اند.

3- شيوه طراحی به مانند فرایندی اقناعی: به مانند مدل‌های نسل دوم تحت تاثیر مدل های برنامه‌ریزی شهری دهه ۱۹۷۰ هستند و گرایش به مشارکت بیشتر در فرایند تصمیم‌گیری بوده و جنبش‌های “طراحی اجتماع محلى” و”طراحی با مشارکت مردم”را به همراه داشته‌اند. در این نگرش طراح همچون کاردانی فنی است که داده‌های مورد نیاز طراحی را گردآوری می‌کند.

نظریه محتوایی و اثباتی لنگ برای طراحی محیطی

به گفته لنگ مدل­های فرآیند اقناعی برای همه فرآیندهای طراحی محیط توالی و پیوستگی قائل هستند اما نه با ترتیبی خطی. سرانجام لنگ در تبیین یک نظریه رویه ای برای طراحی، ضمن این که برای فرآیند طراحی مبنایی عقلانی قائل است، آن را فرآیندی اقناعی می داند. نظریه محتوایی و اثباتی لنگ برای طراحی محیطی و نقش ماهیت محیط – رفتار را می توان به صورت زیر خلاصه نمود:

  • در طراحی محیط ساخته شده ما با الگوهای محیط ساخته شده و قابلیت­های آن سروکار داریم.
  • در طراحی نیاز داریم که بدانیم این الگوها چگونه نیازهای انسان را برآورده کرده و چه الگوهایی لذت زیبایی شناختی فرد را بر می آورد.
  • چگونگی دریافت قابلیت های محیط، اندیشه به آن و واکنش مردم در برابر آن از موضوعات طراحی محیطی است.
  • درک تفاوت های فردی و محیطی که رفتار مردم و قابلیت های محیط دلخواه آنها را پیش بینی می کند، در طراحی محیطی بسیار اهمیت دارد.

ارزش ها و هنجارهای طراحان از دیدگاه لنگ

از مهم ترین مباحثی که لنگ در تبیین مفهوم و ماهیت رابطه انسان و محیط طرح می کند. مفهوم “قرارگاه رفتاری” است. و در تبیین آن از مفهوم “سامانه های فعالیتی” (سلسله مراتبی از قرارگاههای رفتاری که درون ساختمان ها، محلات و شهر جریان دارند) استفاده می کند.

لنگ به طور کلی ارزشها و هنجارهای طراحان را ناشی از چند عامل می­داند:

1- شیوه نگرش مردم

۲- نحوه نگرش به طبیعت

۳- شیوه نگرش به محیط ساخته شده

۴- نگرش به فرآیند طراحی شهری

۵- رابطه کارفرما و طراح ۶- نگرش به فناوری

منابع

  • آفرینش نظریه معماری: نقش علوم رفتاری در طراحی محیط/ جان لنگ؛ ترجمه علیرضا عینی فر، ت‍ه‍ران‌: دانشگاه تهران، موسسه انتشارات و چاپ، 1388.

پست های مرتبط

مطالعه این پست ها رو از دست ندین!
درباره نظام مهندسی شهرسازی

آشنایی با آزمون نظام مهندسی شهرسازی

آیا می دانید: 90 درصد از دانشجویان دوره حرفه ای آمادگی آزمون نظام مهندسی شهرسازی خانه شهرسازان ایران، با بک…

بیشتر بخوانید
منابع آزمون نظام مهندسی شهرسازی

منابع آزمون نظام مهندسی شهرسازی

آیا می دانید: 90 درصد از دانشجویان دوره حرفه ای آمادگی آزمون نظام مهندسی شهرسازی خانه شهرسازان ایران، با بک…

بیشتر بخوانید
اسامی قدیم شهرهای ایران- خانه شهرسازان ایران

اسامی قدیم شهرهای ایران

ردیف نام قدیم نام فعلی/ موقعیت 1 عبادان آبادان 2 خیو، خیاو مشکین شهر 3 خیوه خوارزم 4 ایستاتیس یزد…

بیشتر بخوانید

نظرات

سوالات و نظراتتون رو با ما به اشتراک بذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *